aupairnederland.reismee.nl

Een verrijking voor iedereen

Een verrijking voor iedereen!
Voordat onze zoon Seb geboren was, hadden we al besloten dat wij allebei onze huidige full time baan zouden houden. We speelden al een tijd met het idee een au pair in huis te nemen omdat ons dat wat meer flexibiliteit zou geven bij de opvang van onze zoon. Maar ook omdat we ooit bij een nichtje, die als au pair in New York verbleef, gezien hadden dat zij naast het zorgen voor het kind een te gekke tijd had bij een heel leuk gastgezin. Wij mochten zelfs bij dat gezin komen logeren toen wij haar kwamen bezoeken.

Via Travel Active gingen we op zoek naar een leuke en lieve au pair. Al vrij snel werden we in contact gebracht met Ingrid (24 jaar) uit Zambia en na een paar leuke gesprekken
per telefoon hebben we de procedure om haar naar Nederland te halen in gang gezet. Na vijf maanden wachten op de wel erg langzame MVV verstrekking door de IND, haalden we haar op Schiphol op. De eerste week hebben we haar heel Breda per bus, fiets en te voet laten zien en hebben we ook een aantal uitstapjes gemaakt. Ook gelijk een NS-kortingskaart gehaald want dat maakt de financiële drempel om te reizen binnen Nederland een stuk lager. Het wennen bij ons in huis ging vrij snel, ook al was het in het begin soms best eenzaam voor haar, omdat nieuwe vriendinnen niet zo snel gevonden zijn. De Travel Active uitstapjes met de andere au-pairs zorgden ervoor dat er al snel vriendschappen ontstonden en ook de Nederlandse les hielp hierbij.
Gebeurtenissen die ons het meest bijgebleven zijn, zijn kleine dingen die het verschil in cultuur benadrukken. De verhalen over Zambia en Botswana, haar familie maar ook het feit dat Ingrid het hier in de winter vreselijk koud vond en soms met handschoenen aan in bed lag en dat ze in het begin het hele huis veegde omdat ze niet wist hoe de stofzuiger werkte. Wat ook heel grappig was dat Seb toen hij 1 jaar was elke keer met zijn nagel over Ingrid’s huid krabde om te zien of haar bruine kleur eraf zou komen.Verder was ze een dankbare gast aan tafel want werkelijk al het eten wat wij op tafel zetten vond ze heerlijk en vooral de variëteit aan snoep, koek en chips in Nederland was heel verleidelijk. Toen ze naar huis ging was ze verslaafd aan Duo Penotti, bietenstamppot en couscous en moest ik een heel receptenboek met onze gerechten meegeven zodat ze dit zelf voor haar ouders zou kunnen koken. Het hele jaar was een goede ervaring voor zowel ons als Ingrid en een perfecte oplossing voor Seb, want hij kon lekker rustig in zijn eigen huis spelen en verzorgd worden. Het afscheid was op zich niet heel moeilijk voor ons omdat je van tevoren heel goed weet dat de au pair slechts voor een jaar bij je zal zijn. Bovendien; tegenwoordig met email en digitale foto’s is het heel makkelijk om goed contact te houden. Met Ingrid mailen we nog ca. elke 2 weken incl. foto’s van haar familie in Nederland.

Na Ingrid kwam Leanne (18 jaar) uit Zuid-Afrika. Bij de tweede au pair was het voor ons wat makkelijker
om een beeld te hebben van wat we konden verwachten en hoe we haar zich zo snel mogelijk thuis konden laten voelen. Bij aankomst had Leanne heel veel heimwee, maar na 2 dagen zette ze de knop om en nam zich voor het hier geweldig naar haar zin te hebben.
En als de au pair het naar haar zin heeft, dan is dat voor ons ook goed. Seb was erg snel aan Leanne gewend, maar dat komt ongetwijfeld omdat hij nog erg jong is. Ook Leanne zorgt weer heel erg goed voor hem en het is leuk om haar in huis te hebben en nu weer verhalen over Zuid-Afrika te horen en het Afrikaanse taaltje te kunnen verstaan. Ook Leanne gaat weer graag naar de au-pair uitjes van Travel Active, volgt Nederlandse les en heeft al een heleboel andere Zuid-Afrikaanse vriendinnen.

Doordat Leanne weer een stuk jonger is als de vorige au pair, lijkt het nu of we er een grote dochter bij gekregen hebben.
Al met al hebben wij geen moment spijt gehad van onze keuze een au pair in huis te nemen. Als je elkaar probeert een beetje vrij te laten, van tevoren niet te hoge eisen en verwachtingen hebt over hoe de au pair zal zijn en zich zal gedragen, regelmatig even bijkletsen en als familie iets onderneemt ,dan is het ons inziens een verrijking voor het gezin en de au pair.

Familie Veltman- Kraan